söndag 17 juli 2016

Isla Floreana dag 2

Godmorgon där hemma och i Portugal

Idag är det dag två på plats i Galàpagos, och vilken rivstart! Två snorklingar på morgonen. För det första är det helt fantastiskt, men om jag säger att det är iskallt i vattnet och galet strömt kanske det känns lite bättre ;)

Första snorklingen var i något lugnare vatten och det fullkomligt kryllade av havssköldpaddor. Här kom även ett litet sjölejon och lekte med oss. De är så sociala och söta.

På andra stället, den svarta stranden, skulle det eventuellt finnas små hajar. Men jag är glad att jag inte träffade på någon.

Något jag är förvånad över är hur uppspelt jag är över fåglarna. Här finns flamingos, albatross och pelikaner bland annat. För att inte tala om de extremt lokala som Darwins finkar och blåfotad boobie. Tihi.

---

Den här dagen känns som två dagar med tanke på allt vi hunnit med. Eftermiddagen spenderades på höglandet här på floreana. Jag tänkte att det skulle bli fokus på vandring men så fort vi såg den första galapagossköldpaddan skiftade fokus snabbt. Dessa jättar. Dess ålder får en att känna stor respekt för dem. De kan bli 170 år gamla! Och så deras (vad som uppfattas som) lugn. Med en mäktig topphastighet på 1 km/h förstår man att de inte skulle klara sig någonstans där det fanns rovdjur som kunde ta dem. Deras fiende har varit människan enbart. Vi tittade även på sötvattenkällan på ön liksom var den första människan som föddes på ön föddes.

När vi kommit ner på havsnivå igen tog vi en öl på svarta stranden tillsammans och tittade på solnedgången.

Dagen i procent
85% Sköldpaddor
0% ödlor
15% sjölejon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar