lördag 16 juli 2016

Quito express

Godmorgon där hemma

När jag skrivit klart inlägget hoppas jag sannerligen att wi-fi är igång igen så jag kan posta detta.

Dagen började väldigt tidigt för mig. Vid halv två rycket vaknar jag och tänker för mig själv "åh så bra jag sover här". Ända tills jag kollar på klockan och inser att jag vaknat mitt i natta. Somnade om och gick sedan ner för tidig frukost kl 07:00. Frukosten var en positiv överraskning med både äggröra, müsli och färsk frukt. Har i Sydamerika tidigare fått acceptera toast och marmelad så detta var verkligen toppen.

Vid 10 hämtade vår guide för dagen oss. Efter lite diskussion kom vi fram till att vi skulle till La mitad del mundo, El panecillo, Basilica del voto National och gamla stan. Chauffören Richard och guiden Fabien var riktigt bra. Fabien pratade i ett vilket är det jag förväntar mig. Han pratade så mycket att jag glömde att fota madonnan på El panecillo. På ekvatorn gjorde den lokala guiden alla möjliga " vetenskapliga" experiment, bland annat den där om att vatten spolas åt olika håll i toaletten beroende på ifall man befinner sig på norra eller södra halvklotet. Nåja, jag var selektiv i vilka av experimenten jag trodde på. En riktig turistfälla som jag varmt rekommenderar. Vi fick också lära oss hur man gör choklad av den finfina ecuadorianska cacaon. Utsiktsplatser var der gott om. Först uppe på El Panecillo och sedan inne på basilikan. Jag klättrade uppför i kyrkan för att komma till tornet. Det var tungt men upp kom jag. Här sa vi hejdå till Fabien och tog oss till fots ned mot Plaza grande. Strax intill låg härliga, guldbelagda kyrkan La Compañia de Jesus. Vi åt lunch för 1,5 dollar. Dock kan jag säga att det är inte särskilt billigt här. Vi hade tur med denna lunchen. På Galàpagos blir det dock dyrare. Ner mot gatan la Ronda tog jag en empanada de morocko för att fylla på batterierna.

Än så länge har jag fått ha mitt egna rum vilket varit skönt, men sannolikt kommer jag att få dela tält med Joanna framöver.

Gruppen träffades kl 18 för det kortaste startmötet någonsin. Vi kommer att då en helt annan guide än hon som hade startmötet ute på Galàpagos så jag förstår hennes ointresse i oss. Fem av oss bestämde oss att gå och äta gemensam middag. Justine och Georgina från Melbourne, Morgan från UK, jag och Joanna. Blev lokala rätter på mama corvina. Jag åt förrättsoppa locro de papa (Mums!) och en lammgryta som jag inte minns namnet på. Gott var det men jag orkade bara hälften efter den matiga soppan.

Dagen i procent:
8% Bullshit vetenskap
24% posera för bilder
12% flåsande (pga hög höjd)
12% hjärtrusning (pga hög höjd, och trappor)
20% guldbonanza
0% koka-te
24% danskdjävlar (kommer vara 4 av de i gruppen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar