lördag 23 juli 2016

Santa Cruz (Tortuga Bay) dag 2

Hej kära ni

Idag var sista heldagen på Galàpagos. Tidigt imorgon flyger vi tillbaka till fastlandet och Quito. Det skulle bli en slappardag på Tortuga bay. Eller nåja, för att komma dit krävdes en promenad på 1,5 timme. Stranden är i klass med Lopes  Mendes i Brasilien. Det lopes mendes  hade var varmt vatten vilken Tortuga bay kompenserade genom djurliv. Här fanns darwins finkar, galapagoshäger, marinleguaner, pelikaner med mera. Trots den molniga himmeln lyckades jag bränna mig idag. Det blir till att sova på sidan eftersom baksidan är illröd.

På vägen tillbaka till staden (Puerta Ayora) lyckades jag sparka på en sten med lilltån så att blodet rann. Doktor James tittade snabbt och sa that's OK, och meddelade att utlåtandet kostade två öl. Taget såklart. Jag shoppade souvenirer på eftermiddagen och fick min wi-fi tid ifred med en kopp kaffe.

Till middag tog jag Brujo (fisk) i kokosnötsås och en kokosmilkshake. Mums!

Det är helt fantastiskt med djuren här. De är verkligen galet orädda. Vi får inte röra dem men vad ska en göra när de landar på mig? Det gjorde finkarna idag. De iaktog oss när vi packade upp vår lunch och ville gärna vara med på festen. Så de flög helt sonika fram och satte sig på mina ben och snodde maten ur händerna. Tänk om en bofink gjort det liksom!

Dagen i procent:
45% närkontakt med finkar
25% solbränna
5% toalettbesök
15% vandring/promenad
10% wi-fi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar